Boken - OMSTART

 
OMSTART!!! 
Det ordet kan inte träffa mer rätt. Jag och mina omstarter :-).
En bok om det viktiga lymfsystemet - som självklart är mer intressant för mig som är född med en underfunktion i lymfsystemet, ett trasigt lymfsystem - men boken borde läsas av alla.
 
Så enkelt det bara går så beskriver Karin vad, varför, och hur om lymfsystemet.
Och det är trögt hos många av oss så vi borde ta hand om det bättre och få bland annat ett bättre immunförsvar, mindre värk, svullnad och även rpd vid störd sömn finns att läsa. 
Massor av enkla och viktiga tips att ta till sig. Jag fick både bekräftelse och goda råd.
Varmt rekommenderat.
 
**********************************************************************************************
Jag gillar att det är lätt att hitta i boken och att det är små faktarutor.
Jag läste att höger fot lättare svullnar upp än den vänstra - för min del så startade det dock i vänster och det är min stora problemfot. Två år senare så började min högra fot svullna också. Sen ben och resten av kropp men vänster sida på hela mig har krånglat mest.
Det stod i boken att högra nyckelbensvenen tar bara upp 25 procent av lymfvätskan med vänster tar upp 75 procent.
Det var nyheter för mig men jag har varit på en lymfcscintigrafi som visade att jag har sämre flöde i vänster så jag vet inte hur detta på verkar mig eller om jag någon nytta av den infon men ändå intressant att veta.
 
Något som jag känner till men inte testat är IR BASTU och KOPPNING. Blir nyfiken på vad det kan bidra.
Att äta mer grönt (ruccola är särskilt bra för matsmältning) och att minska på socker och gluten visste jag men jag visste inte att ärr kunde påverka så mycket som det gör och bilda stopp i flödet. Viktigt att massera dessa områden. Tänker själv på att jag gjorde kejsarsnitt 2006 och året efter en gallstensoperation med ett 20 centimeter långt snitt 4 dagar efter Ebbas ankomst. Jag försämrades ordentligt efter det med min problematik i överkropp. Intressant.
 
Jag visste inte heller att celsius som jag gärna tidigare drack eftersom den var så uppiggande kanske bidrog till min försämring eftersom just koffein och guarana drar ut vätska ur venernamen lämnar slaggprodukterna, förtätningar av bindväv kan då bli större. 
Jag dricker väldigt mycket mindre kaffe numera och celsius har jag slutat med för en månad sedan. Nu känns det beslutet ännu mera rätt för jag tror på den faktan.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: