Kudden och maten

 
Det sägs att det ska kosta 125:- extra för varje paket från wish snart och det är förståeligt men himla synd för att paket beställda därifrån har verkligen förgyllt tillvaron. Denna kudde köpte jag till Ebba och den är så himla bra gjord och suverän kvalite. Ebba älskar den. Jag med.
 
Igår gjorde jag två maträtter till middag eftersom jag vill ta vara på resterna och göra nya maträtter av dem.
Så det blev en tacopaj och torsk med äggsås. 
Ingen bra kombo men det räckte att mätta allas magar.
 
Jag tycker inte om att slänga mat och ofta blir det tacoköttfärs över så det är smidigt att kunna göra paj på det.
Annars funkar det fint att göra en potatis och köttfärsgratäng också.
 
Äggsås gör jag av vanlig vitsås.
2 msk smör som vispas ihop med lika mycket mjöl när det smält.
5 dl mjölk, salt och vitpeppar och faktiskt 2 sockerbitar som är från ett gammalt recept från mamma. 
De kokta äggen, delas och rörs försiktigt ner i det.
Torsk av ryggfile kokar jag försiktigt i saltat vatten i ca 10 minuter. Namnam.
 
Idag blev det dragonkyckling.
Lite smält smör, kycklingkrydda och dragon och sedan sköter den sig själv i ugn i nån halvtimme på 200 grader tills kycklingen uppnår 65 grader.
Vi åt ris till det, wokgrönsaker med oystersås och vissa i familjen hade kantarellsås till. Gurkstavar.
Det fick tummen upp av alla i familjen.
 
Sedan snodde jag ihop grahamsbullar - har inte bakat det på flera år.
Valde receptet som stod på grahamspåsen.
 
 

Kommentera här: