Midsommarafton 1994 - 2016

 
Jag kan inte låta bli att minnas tillbaka och göra en tillbaka blick i bild - min första midsommarafton 1994 när jag som 18 åring flyttat hemifrån och ihop med Jim (pojkarnas pappa).
Då firade vi ihop med hans föräldrar och vänner på Hembygsgården i Klockarberget, Njurunda.
Middag hemma hos bekanta och massor av lekar - första gången jag lärde gjorde "femkrona i stjärt". Femkronan planeras i mellan skinkorna och ska släppas ner i en mugg 5 meter bort.
Oj vad mycket roligt man sett under den leken genom åren :-)
 
 
1995 var jag gravid och väntade mitt första barn. Midsommarhelgen gick i lugnt tempo. Vi åkte till Parteboda och den lilla stugan med svärföräldrarna och firade i all enkelhet med lite fiske.
Jag till vänster i bild och min dåvarande svärmor till höger.
Idag står hon mig fortfarande nära då hon är mina två äldsta söners farmor.
 
 
Midsommarafton 1996 så föll det sig naturligt att vi firade ihop med mina föräldrar i Söråker istället då både jag och Mor hade en liten bebis att ta hand om. Vi hade väntat barn samtidigt och Mattias var 10 månader och min lillasyster Ida 9 månader denna midsommar.
Jag väntade ännu ett barn och Pelle föddes i september detta år.
På bild är min Mor och Far och min lillebror och lillasyster.
 
 
1997 så firade vi åter igen midsommarafton hos min mor och far. Min son Mattias och min lillasyster Ida  jämngamla och min yngsta son då 9 månader - ej med på bild. Det här är den sista midsommarafton vi firar ihop med min pappa - året därpå så avled han i sömnen.
 
 
1998 så for jag ihop med mamma, släkt och vänner till Ånäsparken i Kovland på dagen och for sedan hem till Mor som hade sin första midsommar utan vår pappa.
Syskonen samlade.
 
 
1999 gjorde vi samma sak - tillbringade dagen i Ånäsparken och kvällen hos Mor, med denna gång var även jag utan partner då pojkarnas pappa lämnat mig. Det var en jobbig midsommar vill jag minnas men det lät jag aldrig pojkarna känna av. De lekte ihop med mina småsyskon och hade det toppen.
 
 
Året 2000 så hade jag och pojkarnas pappa provat återförenas men lagomt innan midsommar detta år så fick vi lov att avsluta på riktigt. Jag tillbringade midsommar med pojkarna och min familj i Söråker men jag har inget foto från midsommarfirandet alls.
 
 
Midsommarafton 2001 var en riktigt rolig helg. Jag hade flyttat med pojkarna från Bredsand till Timrå och det var första helgen som pappan till pojkarna skulle tillbringa med honom och jag blev barnledig......en relativt ny känsla. Jag hade pluggat social rätt och social medicin ett år och blivit nära vän med Madde. En fantastisk person och bästa vän. Hon och jag åkte till Bergafjärden och festade loss under en riktigt rolig och minnesvärd kväll med halvtokiga och heltokiga vänner.
 
 
Midsommarafton 2002 så hade jag träffat en man som hade två barn sedan tidigare.
Vi valde att ha midsommarfirandet i sommarstugan på Alnön ihop med dem.
På bild är det han och mina pojkar och hans dotter.
 
 
2003 så var vi mycket i sommarstugan på Alnö och här på bild är det mina pojkar på altan som ska äta jordgubbar. De skulle fylla 7 år och 8 år.
 
 
Midsommarafton 2004 så var jag ensamstående 2 barnsmor igen men pojkarna var hos sin pappa denna midsommar.
Jag och mina bröder och en till släkting R åkte upp till min mammas och hennes sambo stuga som de hyrde.
Det blev fiske, midsommarkrans, snaps, mat och nattbad.
En riktigt rolig midsommar trots att den fick firas utan sönerna.
 
 
Midsommarafton 2005
Då hade jag träffat rätt - mannen i mitt liv. Mogge.
Vi firade midsommarafton i Fränsta hos hans syster med släkten - mina älskade söner och även Mogges dotter var med. Det var och är fortfarande ett roligt minne.
Dans kring stång, god mat och lekar.
 
 
Midsommarafton 2006 är också ett guldår.
Vi hade flyttat till hus i Essvik och min moster och hennes man lämnade Stockholm för att komma och fira med oss. Svärföräldrarna var också på plats samt mina bröder.
Jag och Marie hade precis fått våra bebisar Max och Milton.
Det blev Ånäsparken på dagen med gåbingo och sedan slog vi upp partytältet på gården och firade ordentligt hela natten lång. Så himla kul vi hade.
 
 
Ja här står jag höggravid igen midsommarafton 2007 och det är Ebba i magen :-).
Vi hade flyttat från Essvik till vårt hus i Söråker och här står jag och kockar ihop med svägerskan Sussie.
I bakgrunden är det visst min lillasyster Ida som är i farten, haha.
Vi hade släktingar hemma hos oss hela kvällen lång, från både Mogges och min sida, vänner och bekanta dök upp till både oss och pojkarna och vi käkade gott och lekte lekar hela kvällen.
 
 
Midsommarafton 2008 så hade vi två barn med bra fart - vi firade midsommarafton på hemmaplan.
 
 
Midsommarafton 2009 firades i Fränsta igen hos Mogges syster och man som båda fyllde 40 år. Temat var 60 tal och Max och Ebba var såååå söta.
Midsommarkänsla och lyckad fest.
 
 
Midsommarafton 2010 då var vi ett stort gäng i Ånäsparken på filtar i vackert väder. Sedan styrde vi kosan hemåt till vårt hus för gemensam middag och sedan lekar och härlig feststämning med alla generationer.
 
 
 Midsommarafton 2011 var kaos så jag bjuder på en bild från en annan dag i juni på minstingen i familjen. Vi var på på väg till Ånäsparken för att fira med där ösregnade det. Vi vände och for åt ett midsommarfirande åt ett annat håll men när vi var på väg dit så fick Ebba ett tuggummi i håret. Vi fick vända ytterligare en gång och åka hem, reda ut och klippa av. Tänkte åter igen sätta oss i bilen för ett nytt försök men då hade Max somnat. Mogge for och köpte en pizza som vi åt och sedan stannade vi hemma i det dåliga vädret och såg film istället.
 
 
 
 Midsommarafton 2012 - Minna, Max, Milton och Ebba vid midsommarstången på Ånäsparken.
De här 4 kusinerna leker mycket ihop så det har blivit naturligt att vi också firat högtiderna ihop. Men detta år for vi hem till brorsan med familj och fortsatte firandet eftersom de köpt hus i Söråker.
 
 
Det blev extra trevligt under midsommarafton 2013 - dels för att min lillebror Marcus som lämnat 5 svåra år bakom sig kunde vara med, men också för att vi hade många andra fina hjärtan på plats och som kunde vara med och inviga vår nybyggda altan.
Mogges äldsta dotter med kompis och hennes mamma. Min mamma med sambo och min andra bror med familj. Även min kusin och hennes barn ramlade in där på kvällskvisten.
Precis som det ska vara när det är midsommar, familjen nära.
 
 
Ännu en midsommar i Änäsparken 2014 - Ebba vann storvinsten och även vinst på gåbingon.
Hem till oss sedan och åt grillat ihop med lillebror Marcus och hans flickvän Angelica.
Spelade yatzy och hade det gott.
 
 
 Midsommarafton 2016
Åter igen en start på Ånäsparken och sedan hem med släkten till brorsans hus och hade det gott.
 
Ja så här har det sett ut kring midsommar de andra åren.
:-)
 
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Linda/Candygirl:

vilken kul sammanställning.

Kommentera här: