Skuleberget

 
Vi har en timmes bilresa till Skuleberget - berget som är 300 meter högt och har flera olika stigar som leder till dess topp med restaurang och möjlighet att åka lift upp och ner för dem som föredrar det.
Jag och 2 familjer till kom överens om att göra detta ihop då vandringen är genomförbar med barn och tar 2 till 3 timmar att göra enligt info.
När vi inledde vandringen trodde vi först att det var ett skämt och började både skratta och gruva oss för resterande kilometrar. Det var så brant och ojämn terräng att man fick upp flåset direkt på första stegen och efter ett tag svor några vuxna och ett av barnen behövde vila.
Vi 12 som gett oss iväg var tvungna att hålla egen takt för att klara sig igenom den 4 km långa vandringen och längs vägen var det helt fantastiska vyer. så man stannade gärna till och njöt av utsikt.
 
På bild ovan är det Max och jag när vi klarat oss halvvägs upp men egentligen trodde vi att vi nästan var framme tills vi efter några meter till, såg restaurangen på en hög topp likt när Bamse blickar upp till Farmor på berget. Då fick man fokusera, torka svetten ur pannan och plocka fram extra reserver.
 
 
 
Ebba och Wilma nådde toppen först på en timmes promenad och jag, Mogge med Max som snällt väntade in oss kom fem minuter efter. Sedan dök de andra upp en efter en och vi alla hade olika saker att berätta men var rätt överens om att detta var en vandring som hette duga men kändes fantastisk mentalt.
 
 
Jag är förstås stolt över alla som med olika förutsättningar tog sig upp, stolt över mina barn som genomförde detta utan gnäll men också mycket stolt över mig själv som duktigt trampadee på trots mitt lymfödem. Det är en sann glädje att känna styrkan i benen och jag kan nog tacka alla mina timmar på crosstrainern för det. Hade inte funkat för några år sedan då till och med trappor var svåra. Detta var en utmaning för mig som kändes mer i hjärtat än i kropp att jag klarade av.
 
 
Jag och min Mogge så nära sjunde himlen som man kan vara :-)
 
 
Mina vackra små i det vackra stora <3 älskar er så
 
 
Jag med mina kidz och mitt kusinbarn
 
 
Dock fick det bli liften ner - det serverades ingen godkänd mat på restaurangen och ingen blev mätt så vi tog oss ner efter en timmes vila. 20 minuter i lift för 250:- per familj som man utan snack pröjsade för att slippa gå ner igen men det var en väldigt behaglig och mysig tur.
 
 
Promenerade en bit tillbaka till bilen, åkte många mil till och hamnade på Norrfällsvikens camping där vi käkade en rejäl middag och istället för bad så blev det lek i lekpark för ungarna.
Vilken fantastisk dag vi fick.
 
 

Kommentera här: