Träna och äta mig frisk

Just nu handlar det bara om att överhuvudtaget ta sig till gymmet, att göra sina övningar där är bonus.
Längtar efter att få känna mig stark och explosiv, energisk och kunna hålla tempo igen.
Nu gäspar jag mig genom övningarna och säger aj mellan varven då kroppen säger ifrån.
Men det är bara att fortsätta nöta, inom sinom tid har kroppen vaknat och vill göra det här.
 
Mitt lymfödem kräver att jag är aktiv, då mår kroppen som bäst. Den kräver även återhämtning och det har jag blivit duktigare på genom åren att se till utan att känna mig lat när jag vilar.
Men jag har drabbats av ny problematik i kroppen som nackspärr och ryggvärk och det har hämmat mig i ett halvår.
En höft krånglar och fötterna ibland.
Då hindrar det mig att vara så aktiv som jag behöver och det i sin tur försämrar ödemet. 
Känner mig ständigt utmattad och glömsk och börjar på allvar fundera på om jag drabbats av något ytterligare.
Min rätt kost och motion är svaret på det mesta oavsett vad man lider av.
 
Jag brukar rikta in mig på att dra ner på fett, vitt bröd och socker. 
Jag utesluter det alltså inte helt fastän jag borde.
Men jag har också läst att mjölkprodukter kan ställa till det ordentligt för ens ödem om man är känslig mot det.
Även vete kan ge upphov till onödiga inflammationer i kroppen och själv har jag märkt att om jag äter smörgåsar och pasta mer sällan så mår kroppen bättre av det.
Vissa personer testar LCHF och mår bra av det men i mitt fall så gjorde allt fett att allt i min kropp fungerade trögare, ödem ökade och jag fick efter en månad så ont så jag slutade.
Med andra ord så får man testa sig fram kring vad som funkar bäst.
Och visst mår kroppen bättre om man inte är överviktig - det gör alla kroppar. Men målet är att äta rätt så kroppen mår bra på alla sätt. 
 
Vill lämna 2017 och ge mig in i ett nytt år med nya möjligheter och sätta mig själv i fokus. 
 
 

Kommentera här: