Julpyntandet är igång



Vad det är härligt när man kommit igång med julpyntandet. Denna härliga tomteatmosfär som man låter sig förtrollas i så pass att man aldrig kommer till sängs utan sitter kl 01 på natten, i tystnad och njuter av ett rött julemys. 
Ja, det är visst lite magiskt ändå. Kanske mycket för julen påminner om den magi som uppstod när man som barn inte riktigt visste om tomten fanns eller inte. Det hände alltid så mycket roliga saker i december och trots att allt inte var frid och fröjd i vår familj så var det alltid mycket glada skratt kring jul och vi hade en samhörighet som familj som just då var som starkast. 
Själva julafton var ett stort ståhej med släktingar så många i vår farmor och farfars kök att vi fick äta middag i omgångar. Trångt i soffan till Kalle anka och det kom alltid en jultomte knackandes med en hemsk röst och som showade medans han delade ut julklappar. 
Alla jular såg likadana ut tills jag fyllde 15 år och jag försöker nu när jag är 38 år och 4 egna barn att liksom föra över känslan till dem. Det är svårt att bevara magin. Tonåringarna vill helst inte kliva upp tidigt och undrar till och med varför. De kan tänka sig sitta vid datorn fram till middagen dessutom. De yngre barnen är mer förväntansfulla och vi har lyckats göra det här med att tomten knackar på dörren lika stort som det var för mig och mina syskon när vi var små. 
Men jag vill också att de ska minnas doften av pepparkakor i vårt kök, se samma fula plasttomte stå på byrån år efter år, minnas den fina känslan av hur familjerna samlas för att äta julmiddag ihop trots att ljudnivån bland släktingar och julmusiken gnäller i bakgrunden. Meningslösa tomtebloss, knäck som fastnar i tänderna, jobbig väntan på tomten, söt glögg, släktingar som skojar och skrattar med varann, julmust och julmiddag, Kalle Anka som de vuxna tvingar ointresserade barn att se för traditionens skull. Jag vill att allt ska finnas där.

Det finns många barn och vuxna i Sverige som inte alls ser julen särskilt magisk eller ens mysig. Vissa firar inte alls. Så länge det är av religiösa skäl så är det ändå självvalt men många familjer väljer att dricka alkohol där drickandet spårar ur i fylla. Och kanske till och med bråk. Ledsamt att många ser julen som stressig, ångestfylld, och dyr. Tycker det är en tid där själen får ro och man får landa i ett familjemys fram till nyår där en ny start tar vid. Önskar att alla fick njuta av julen så som vi gör, i alla fall slippa känna att det är en jobbig tid som vi går till mötes. God Jul från mig till dig och godnatt :-)



Kommentera här: