Inför Februari

(null)

Januari har varit en himla bra månad för mig med hälsan, en utav de bättre på 2 år törs jag påstå. Inte för att det syns ett endaste dugg på våg eller ens med måttbandet men jag har blivit av med den intensiva dagliga smärtan. Har blivit av med inflammationer, en del svullnad och även om det kanske bara är för stunden så njuter jag. Har kunnat träna 11 gånger på gym på 3 veckor, har kommit igång med simning, och stavgång och målet är 10.000 steg om dagen. Känner mig helt enkelt gladare, kanske inte så konstigt när inte smärta ligger och pockar i allt man gör. Med mitt kroniska lymfödem är det här med att ens kunna prestera fysiskt så grymt bra och minns när inte mina ben bar mig en gång i tiden och stegen inte var många - jag har verkligen kämpat för att komma dit jag är idag ✨Nu räknar jag kalorier och är himla duktig på det men jag är inte duktig på helgerna och det är det jag försöker jobba på. Det är som om man gjort en tyst deal med sig själv att "så länge jag gör det jag ska med träning så kan man äta och dricka gott på helgen nu när det är så mörkt och trist och man vill tända ljus och se film för våren kommer snart och ger energi att orka göra annat än bara mysa på helgerna så det löser sig sen" 😂😂😂 


Har aldrig haft träningsskor på gym eftersom mina svullna fötter inte kommer så bra överens med skor överhuvudtaget. Nu har jag fått mig ett par supersköna träningsskor men till min besvikelse så vill inte mina fötter ha dem heller på gym. Det är nog perfekta att promenera i men vid övningar så mår inte mina fötter bra av att vara ihoppressade under aktivitet så länge. Vid rodd trodde jag att det skulle bli perfekta men fötterna började först domna, sen tappa känseln på vänster, fick värk i vaderna, och det började bränna i fotsulor. Hmmm. Som sagt - vid promenader till våren kommer de funka fint, bra comfort och sulor. Gissar att jag måste gå in dem lite också innan det funkar optimalt. Är fortfarande superglad över dem!!!


.....men så kom MAGSJUKAN!!!

Har inte drabbats på typ 10 år och den kom med full kraft och raserade allt. 

Javisst, tack för 24 timmars rejäl utrensning men om jag blir liggandes så länge så tar det himla lång tid att bli hel igen. När jag försöker promenera igen så har liksom lymfsystemet stannat av och när jag rör mig så arbetar musklerna med detta lymfsystem, ökar flödet - vilket är bra men mitt system hinner inte ta hand om det, lymfa fastnar, det gör ont, det hettar och jag blir helt slut. Kramp i vader, smärta i rygg, hård svullnad, och givetvis är magen i olag också men det tar jag. Försöker äta klokt bara. Det andra är besvärligare, att hitta tillbaka till den bra form jag hade. Så jag får ta det försiktigt och jobba upp ett jämnt lymfaflöde igen, dricka mycket vatten och ta hand om kroppen på bäst sätt, sen så!!!

Kommentera här: