Tar tag i veckan och mig själv

 
I måndags kände jag av att helgen varit aktiv - jag var så galet slut när jag vaknade men hade ett besök hos sjukgymnast inbokat som jag absolut inte ville missa. 
Men det var en riktig snöyra utomhus så jag fick örfila mig själv och kasta mig ut i det.
8 mil fram och tillbaka med buss till min vårdcentral med 2 bussbyten och en hel del promenerande - det tar på krafterna.
Dock kände jag mig strålande glad att jag kunde hämta ut min smärtstimulator TENS - den lilla manicken som med bara 30 minuters behandling ska kunna ge mig viss smärtlindring. Helt gratis och på obestämd tid får jag ha den hemma.
4 elektroder fästes med ca 3 cm mellanrum på området där jag har ont - skulle haft 350 elektroder så det täcker kroppen då ;-) och man ställer in ett program som ger elektriska impulser som är rätt behagliga när man vant sig. Jag har läst att det kan ha en viss positiv effekt på lymfan också så nu jäklar ska här testas :-).
 
På kvällen fick jag ta tag i Bonnies klippning - när hon får så lång päls så tappar hon också massor så hela hemmet känns ludet. Då och då frågar bekanta oss om Bonnie har gått upp i vikt men så fort vi klippt ner hennes päls så kommer folk fram och frågar om vi skaffat valp istället.
Den hunden har rejält med päls, fyllde en ica kasse och nu är hon sitt spralliga jag igen gånger tio. 
 
 
Under tisdagen så blev jag liggandes hela dagen, helt väck
Men på onsdagen var det dags igen att med buss ta sig till sjukhuset och träffa den nya lymfterapeuten.
Hon verkar supertrevlig och hade självklart inte svar på mina 100 frågor men det förväntade jag mig inte heller. 
Dock kunde hon fixa så vi gjorde en beställning på kompressiontights - på 20 år så har jag aldrig haft ett fungerande par och nu när jag inte har full kontroll på mitt ödem så är behovet stort känner jag.
Vi gjorde även beställning på ett par knälånga kompressionstrumpor med tåhätta - hemma har jag bara tåhätta som inte fungerar för de glider av och var och en av mina tår behöver sitt. Hoppas de fungerar som jag tänkt mig. 
 
Jag gjorde även ett besök till ortopedtekniska för att boka ett besök så jag kan beställa nya specialskor. 
Döm om min förvåning då jag tydligen efter 17 år är petad från systemet.
Jag har haft livslång remiss men den gällde tydligen inte längre - så vitt jag vet så har jag inte kolat vippen.
Så trots att jag har en kronisk åkomma så måste jag göra om denna procedur med att först boka en tid hos min doktor som ska åter igen bekräfta att jag behöver specialskor och inlägg och göra en ny remiss.
SEDAN kan jag ringa in och boka tid hos ortopedtekniska men samtidigt meddelade de mig att de numera har 8 månaders väntetid innan jag ens får komma och kolla katalog och beställa skor och vänta på att de ska göras för att få en ny tid för komma och checka om de lyckats.
Så jag kan ju glömma skor till sommaren, har jag ens en chans att hinna få vinterskor?
Tur jag hittat Cosyfeet i England men de är ju inte måttbeställda och många gånger blir det fel.
Mina fötter är ju rätt unika med sitt enorma omfång. 
Kände att luften gick lite ur mig men det är ju knappast första gången jag möter motstånd i vården.
Bildresultat för illustration skorBilden lånad från nätdjungeln
 
 

Kommentera här: