Sportlovs mys

 
Barna har sportlov och hemmet kryllar av ungar - vissa av dem sover över i flera nätter i rad men jag är så tacksam för att ungarna har många kompisar och att de trivs hos oss. Det händer ytterst sällan att våra barn sover över hos andra men så har det alltid varit så vi är vana vid fullt bord till frukost....till lunch....och till middag :-)
 
I tisdags hade min syster Sanna Juhlin deckarskola på Söråkers folkets hus. Hon är författare till Hemliga Trean - deckarmysterier.
Jag och min dotter Ebba var på plats
för att spana in detta spännande upplägg. Sanna delade med sig av hur man bäst skriver en deckare och avslutade med lite pyssel  kring detta.
Jag och Ebba lunchade efteråt och nu är min minsting i familjen så stor så man umgås på ett helt annat sätt. Makalöst stolt över henne som mamma och det växer sig givetvis större när jag får höra av Folkets Hus personal att de berömmer henne så stort för hennes insats där efter skolan då hon hjälper till trots sin låga ålder. Makalöst stolt.
 
 
I onsdags så for jag och 4 ungar till Timrå simhall  - det var skönt att få röra sig lätt i vattnet men att simma var besvärligt då min högra arm krånglar än. 
När vi kom hem så tog min make med samma gäng glada och trötta ungar och for på gym. Jag stannade hemma och bakade pizzabullar till dem.
 
 
50 gam jäst, 3 dl mjölk. 75 gram smör, 8-9 dl vetemjöl. Knåda och jäs i en kvart.
Dela i två delar, kavla ut som vid kanelbullebak, tomatsås, strimlad skinka, riven ost.
Rulla ihop och dela dem (16-18 st)
pensla med uppvispat ägg och strö oregano över.
Ugn 225 grader i ca 15 minuter. Men har man en usel ugn som min så tar det 20 minuter :-)

Kommentera här: