Hej igen

 
Hej igen - jag blev tvungen att ta mig en rejäl paus från datorn av flera anledningar och har samlat mig nu och känner mig redo igen att återvända hit.
Har ju bloggat i 10 år och det är en del av mig så att sluta helt är inget alternativ.
Under april månad så har jag försökt lägga all fokus på mig själv och försöka få koll på hälsan.
Eftersom jag har varit för sjuk för att kunna hålla min träning igång på gym och för mycket värk för att kunna promenera längre sträckor så har jag varit tvungen att helt koncentrera mig på kosten.
Och jag har under APRILMÅNAD jobbat bort - 5 kg genom att minska mitt intag av vitt bröd, fett, och socker. Jag är grymt stolt över mig själv. 
Jag krigar vidare nu i maj och mina nya skor från Cosyfeet har anlänt så jag hoppas det ska underlätta för mina promenader. De är i samma modell och storlek som tidigare men det tar en viss tid att gå in dem.
De har ett fantastiskt stretchigt material men jag har en extrem svullnad så jag måste töja ut dem succesivt och det är inte smärtfritt kan jag säga. Dock blir de alldeles perfekta sen.
 
Min mamma gav mig en present härom dagen i form av ett ljus och en fin text som hon tyckte symboliserade det vi har och jag blev riktigt rörd. Det har jag tänt varje kväll denna vecka och känner tacksamhet för att jag inte helt försvinner in i min egen kamp utan också kan finnas till som stöd för andra och i deras livsstrider.
 
 
Jag har räknat kalorier denna månad och hållt mig mellan 1000 - 1600 kalorier varje dag utom en kväll då det var 50 årsfest och några öl gjorde att kalorierna skenade iväg. Så jag har därför undvikit alkohol i april och på självaste Valborg firade vi hemma i stillhet och drack en alhoholfri cider som var magiskt god på en solig balkong och sprudlande vårkänslor. Och på riktigt - den var MAGISKT god, den köper jag gärna igen.
 
Så jag har duktigt tackat nej till många frestelser denna månad, värst var bullbaket som jag och dottern gav oss in på. På makens födelsedag gjorde jag cheesecake till släkten men en magrare variant också som bestod av digestivekex, blåbär och proteinpudding med vaniljsmak.
Har ätit äggröra väääääldigt ofta och blivit lite less på det men annars rullar det på bra med bra middagar och inga mackor till kvällsfika.
 
På bild ovan är det min svägerska som vi firade förra helgen samt bild på när maken fyllde 45 år och barnbarnet var en av gästerna. Sötöga, finaste Alissa.
Idag firade vi en 17 årig släkting i Fränsta och under maj ska vi avverka ett gäng släktingar också. Det gäller att vara mätt innan man åker på kalasen ;-)
 
 
Det känns att man går mot ljusare tider och om inte annat så syns det på fönsterrutorna som påminner om putsning i solskenet, har lite vårstädningsplaner på gång men det innefattar att jag måste göra en djupdykning ner och in i förrådet i källaren också.
Har haft brorsan dotter på besök och hon är en liten solstråle som vi gärna har nära. 
En annan som vi har extra nära just nu är min äldsta son Mattias som flyttat hem igen medan jakt på nytt jobb fortsätter, vi är åter 6 stycken i vår trea plus alla våra extra barn som sover över dagar som helger.
Men nära och kära ger styrka och energi så jag tror inte att jag skulle vilja ha det annorlunda även om vi ler ibland åt att vi är 8 stycken här hemma som säger godnatt till varann.
 
 
 
 

Kommentera här: