Min lymphapress

 
Ja, såhär det ut när jag ligger i min lymphapress - den rejäla manicken som ser ut
som en sovsäck med ben.
Den är kopplad till en kompressor som med luft fyller den blå lymphapressen med olika tryck som jag kan ställa in, trycket kommer nerifrån och uppåt.
Det blir en kramande effekt som likt vågor rör sig uppåt, släpper taget och börjar om i 30/60 minuter.
Lymphapressen hjälper alltså mig att stimulera igång mitt lymfsystem som inte klarar att hålla lymfan igång själv.
Jag har inget naturligt flöde i kroppen och lymfan fylls på med 2 till 3 liter om dagen och blir det stillastående så bildas ödem, en svullnad som växer sig större och större ju mer tiden går.
I lymphapressen blir mitt ödem (min svullnad) mjukare och jag rörligare också efter en behandling.
 
Så när jag har en bra dag så är min lymphpress riktigt skön att hoppa in i.
Under en mindre bra dag så kan lymphapress göra min dag till en bättre om jag svarar bra på behandling.
Under en dålig dag så kan det öka mina problem då mitt lymfsystem inte behärskar att ta hand om det ökade flödet. Så vid förkylningar till exempel är jag extra försiktig med att använda den.
Och ibland är det riktigt plågsamma minuter i den då jag redan innan har smärta i kroppen och huden öm.
Då klarar jag inte något tryck på kroppen över huvudtaget.
 
Men jag är så evigt tacksam till SVT som 2013 genom programmet Arga doktorn hjälpte mig att få en lymphapress utskriven i hemmet så jag kan behandla mig vid behov. 
Det är en enkel manick men som är förbaskat besvärlig att plocka fram för den är tung och otymplig, jobbig att kliva in i och stänga dragkedjor själv men guld värd för mig som lever med ett primärt lymfödem.
Det är förvånadsvärt lite tid man har över till att krypa ner i den här varje dag men nu har jag ansträngt mig extra och hoppas få ett bättre resultat.
 
Jag är med i olika grupper på facebook med samma problematik som jag för att ta del av nya metoder att hålla sitt ödem under kontroll. Den 14:e mars ska jag träffa min nya lymfterapeut och jag hoppas hon har en himla massa bra ideer också att bidra med. Varje dag handlar om att må så bra som möjligt.
 
 

Kommentera här: