Laga mat är kul igen

 
Nu när jag har blivit piggare i sinnet så har jag känt mig inspirerad i köket igen.
Min mor älskar kycklingklubbor och gör det ofta men jag brukar inte ge mig på det själv. Förra veckan så gjorde jag dock ett försök och det blev otroligt goda.
Penslade kycklingklubborna med en blandning av en del olivolja, soja, sweet chili och dragon.
Fick ligga i ugn på 200 grader tills de nådde 80 grader för jag vill INTE misslyckas och de gjorde jag inte, saftiga och fina. Namnam.
 
På tisdagen var jag inte i skick att stå vid spis men Ebba 10 år tog glatt mitt icakort och bankomatkort och traskade neröver till ica och handlade den dagens middag. Det blev Icas pizzakit - godaste degen - och hon såg till att vi fick pizza den dagen och det är inte helt fel med snabb mat ibland och den blir ju så mycket fräschare när man gör den på hemmaplan.
 
Dag 3 i veckan så serverade jag potatis och ugnsbakad torskryggfile. Den fisken är så mycket godare än den torsk man köper packade i en rektangulär form MEN dyrare. 
200 grader i ugn tills fisken uppnådde 55 grader. 
Krossade tomater med en skvätt grädde i och salt och peppar. Broccolin fick följa med in i ugn halva tiden medan jag stekte baconbitar, tog ut form och strödde över ihop med riven ost.
In i ugn igen för att bli klar och till servering fick färsk persilja komma på.
 
I torsdags så utgick jag från det jag hade i kylskåp hemma och gjorde en soppa på 4 morötter och en halv kålrot i små delar som jag kokade i 20 minuter i ca 7 dl vatten med en grönsaksbuljong och 2 lagerblad i.
Stekte en gul lök och hällde i men hade 2 kokta potatisar också som fick hoppa i också innan jag mixade allt med stavmixern. Hällde i 3 dl grädde och kokade upp och åt för glatt livet. Fick till och med tummen upp av 11 åringen. Då blir man extra glad.
 
 
 
 

Kommentera här: