Kreta och shopping Del 2

 
Inget stort shoppingcentrum i Kolymbari men några närliggande supermarket fanns ett stenkast bort från hotellet. Där köpte vi extra vattenflaskor till rummen, några badleksaker och dylikt.
 
Vi hade med oss 3000:- i fickpengar men det gick även ca 800:- extra eftersom vi åt och drack mer än beräknat både till och från Kreta, samt att det numera ska betalas hotellskatt kontant vid utcheckning.
220:- blev det för vår del, ingen monstersumma men måste tas med i beräkningarna.
 
Förutom pass innan resa så blev vi upplysta av bonusdottern att ha med oss EU kortet som man beställer via Försäkringskassan till alla i familjen så man har rätt till sjuk och tandvård vid behov.
Gäller i alla EU/EES länder och Schweiz.
Vår reseförsäkring har vi via hemförsäkring och då tog jag hem appen bara så fanns alla viktiga nummer med där.
Skulle man ta ut kontanter i Kreta så var det en avgift på 25:-
Bra att veta också!!
 
Flygplatsen Chania ligger 2 mil bort och vi tog oss till vårt hotell via deturs buss inom en timme.
Mellan de två hållplatserna ligger orten
Platanias och dit åkte vi med lokalbuss en dag.
I vanlig ordning så blir ju jag lite nervös av mig
då jag inte riktigt vet hur det funkar med
betalning men Carro och Nicklas hade koll på
läget så in i buss via bakre dörren och ta plats.
När vi närmade oss avstigning kom en kontrollant och tog betalt.
Smidigt.
 
Vi strosade omkring där i Platanias och både njöt av atmosfären och blev lite förskräckta när vi såg hur nonchalanta man är i trafiken. Man kör kors och tvärs och fort. 
 
Det var riktigt varmt denna dag och vi pausade ibland både för att det behövdes men också för att det fanns så många mysiga ställen att dricka gott på. 
 
Vi handlade lite kläder - Carro och Nicklas vet hur man prutar men jag är för blyg för det men jag fick billigare genom att le allt vad jag kunde istället.
Min engelska är sådär, Mogges är ännu sämre men han bryr sig inte om han säger fel så jag brukar skicka fram honom så jag slipper.
Han är modigare än jag :-)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Jag tror de här två växte ihop och blev en person under den här resan, haha. Mogge med svärson <3
 
 
Jag och min (snart) 11 åriga dotter <3
 
 
 
 
 

Kommentera här: