Kreta - Lymfödem Del 6

 
Jag har ju alltid velat tagit en sån där semesterbild som alla gör på sina fötter men har en känsla av att inte särskilt många blir avundsjuka på min bild :-)
 
Jag har skrivit om min oro OCH nyfikenhet inför att resa utomlands med mitt lymfödem både när det gäller flyg och värmen men nu med facit i hand så jag kan jag meddela att det gick toppen.
Mycket tack vare att jag planerade väl och tog hand om mig själv så bra.
 
flyget ner hade jag på mig kompressionstights för att hålla ihop så mycket som möjligt av mitt ödem.
Ödemet höll sig i ett bra skick men när jag satt så länge med ett sådant tryck över magen så började jag må riktigt illa där ett tag istället.
Så på vägen hem så hade jag bara knälånga kompressionsstrumpor men det funkade faktiskt bra det med. 
 
Hade även med mig beigefärgade nylonstrumpor som jag hade under både byxor och klänningar korta stunder för att skydda från sol samt skydda hud när jag gick i skor och inte ville använda svarta kompressionsstrumpor.
Det här är ju min enda sommarskor så jag valde klänningar som gick hela vägen ner eller byxor som var vida.Jag skäms inte för mina fötter men jag vill klä mig fint och skorna med den storleken på fötterna gör det omöjligt. 
 
Jag badade minst en gång om dagen så man hade igång lymfaflödet efter timmar i solstol, vilade i skugga och solade men med solskyddsfaktor 50. Jag hade kompressionen på mig halva dagar så hela veckan gick fint.
En dag fick jag början av värmeutslag men jag åt allergimedicin Aerius och det accelerade aldrig.
Kosten var svår att styra, man åt av det som bjöds och ofta, samma med dryck.
Jag hade vissa kvällar väldigt mycket benvärk (man blir mycket stillasittande) men jag gjorde egenmassage och lymfövningar och vaknade i gott skick på morgonen.
 
Innan resan så träffade jag min doktor M på vårdcentralen och fick en cortisonspruta i axeln vilket gjorde att min eländiga och hemska värk i axel gav med sig och även nacken fick en klar förbättring.
HALLELUJA!!!
Så glad och tacksam att jag fick med mig vara trevliga minnen från vår resa.
 
 
 

Kommentera här: