Nu har jag landat

 
Det blev visserligen ett rejält uppehåll från bloggen men inget upphåll från min hälsoplan.
Jag promenerar duktigt, tränar när jag kan och har koll på vad handen stoppar in i munnen.
Så 2,5kilo mindre jag nu.
Köpte mig en kanonsnygg och trivsam jacka från Zizzi - där är storlekar stora och jag kunde få känna mig nöjd med storlek M. Perfekt till både årstid och kropp :-).
 
 
Jag har beställt hem ekologisk gurkmeja - har ätit gurkmeja med några uppehåll i 7 år och mår så mycket bättre av det samt att det är förebyggande.
Många av mina nära och kära har också ätit och upptäckt dess fördelar, blivit av med krämpor och problem.
Att en krydda kan ha sådana fantastiska egenskaper.
Vissa är skeptiska - förmodligen för att det låter för bra för att vara sant eller tror att det kan påverka dem negativt men några av dem har inga problem att stoppa i sig läkemedel eller annat konstgjort från hälsobutiker istället.
Gurkmeja är trots att allt en ren produkt, en krydda :-).
Icke att förväxla med den som sälja på affär då den har gått igenom en process för att hamna där.
Jag köper gärna den ekologiska och tycker det ska vara minst 3% curcumin.
Jag brukar kortfattat säga att gurkmeja är bra mot inflammatoriska sjukdomar, är förebyggande mot många sjukdomar samt är uppiggande.
 
Bildresultat för gurkmeja
 
Jag blandar ut ca 1 msk gurkmeja och lagomt mycket av grovmalen svartpeppar (måttar aldrig men ca 0,5 tsk) med ett halvt glas flädersaft (saften neutraliserar smaken helt ok) - sveper och torkar munnen noga :-) Svartpeppar gör att effekten maximeras med 2000 procent så den gör en betydande skillnad.
 
Lite mer ingående så är en av gurkmejans suveräna egenskaper är att den har förmågan att motverka insulinresistens, högt blodsocker och den höga nivån av blodfetter. Minskar kolestrol, förbättrar leverfunktion.
 
Gurkmejan sänker inflammationsgrader i kroppen och höjer aktivitetsgrader hos kroppens egna antioxidanter.
Håller hjärnans funktion i trim.
När det gäller hjärtat så är dåligt fungerande blodkärl en känd riskfaktor för höjt blodtryck och hjärtsjukdomar men gurkmeja bidrar med att blodkärlens inre yta förbättras.
 
Mildrar ledvärk - som tex artros.
 
Har sett själv hur det hjälpt mot hälsporre, pollen, prostataproblem, inflammtioner i leder, magproblem, osv.
Så självklart vill jag dela med mig och sprida det vidare
 
Fakta hämtat från nätet
 
 

Kommentarer:

1 Anonym:

Hej Åsa!!Var beställer du den ekologiska gurkmejan?MVH Lotta

Svar: Hej jag beställer från borgebykryddgard.se Jag beställer flera kilon direkt så jag slipper frakt. Det är lite pill med att mäta upp och fylla upp i halvkilos påsar eller burkar då det färgar av sig lätt men använd handskar och underlag så underlättar det.
Kraaam

Kommentera här: