Vårt lymfsystem

En bild på mina ben från den tid då de fortfarande var friska. Med facit i hand så kanske det inte är konstigt att detta är en av mina favoritbilder.

Jag har primärt lymfödem och det betyder att jag har en medfödd underfunktion i lymfsystemet. Det kan utvecklas vid en skada, infektion, trauma, hormonella förändringar. Mitt uppstod efter 2 täta graviditeter och det trauma som uppstod efter min Fars plötsliga död 1998.

En av 6.000 personer föds med primärt lymfödem läste jag på SÖS hemsida förresten.

Sekundärt lymfödem kan utvecklas vid kirurgi, strålbehandling, olycksfall och/eller av orsaker som förstör lymfnoder eller lymfkärl. Det kan ta flera år innan lymfödemet ger sig till känna.

Många känner inte ens till att vi har ett lymfsystem i kroppen och jag vet själv att jag hade svårt att ta in hur det fungerar och hur det påverkar mig om lymfsystemet inte fungerar.

Kopierade en text från SÖS hemsida om det:

Lymfsystemet är ett viktigt organ för kroppens funktion och hälsa. Lymfsystemet transporterar bort överflödsvätska och slaggämnen och är viktig del av immunförsvaret.

Lymfsystemet består av lymfkärl som leder från kroppens alla delar in mot hjärtat. Lymfkärlen passerar lymfnoder (lymfkörtlar) där lymfvätskan analyseras. Vid tecken på infektion aktiveras immunförsvaret.

Lymfsystemet ansvarar för att transportera bort en viss del av den vätska som blodet varje minut pumpar ut till kroppens alla delar. Det tar också hand om transport av proteiner samt avfallsprodukter som kroppen vill bli av med och är därför lika viktigt för kroppen som blodcirkulationen.

Lymfsystemets stora kärl består av muskelsegment (lymfhjärtan) som aktivt pumpar lymfvätska i riktning mot hjärtat. Lymfhjärtana är känsliga för tryckväxlingar i vävnaderna och får en högre aktivitet till exempel av muskelrörelser.

Lymfsystemet kan påverkas att öka sin aktivitet med olika metoder som ökar pulsationerna i lymfhjärtana. Aktiveringen av lymfsystemet ökar borttransporten av vätska från ett svullet område.

Varför jag vill dela detta är att jag vill påminna om hur viktigt det är att veta hur ens kropp fungerar för att bättre kunna hjälpa sig själv. Allas ödem ter sig olika men grunden är lika - det är ett heltidsjobb att ta hand om sitt ödem. När man egenbehandlar så är det viktigt att man hjälper lymfan uppåt. Att man "öppnar" upp systemet på överkropp så att det som kommer nerifrån har någonstans att ta vägen.Att massera baksidan ben, knäveck och insidan lår och utmed höfter, uppåt längs sidor och kring hals. Jag har tidigare lagt ut övningar på min blogg under kategorin MIN SJUKDOM.

Och glöm ej djupandning. Viktigare än man tror, och gör nytta på flera sätt.

 
Lånad bild från nätdjungeln
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer:

1 britt-marie johansson:

Har en dotter,som jag tror lider av detta.Du kan finna henne på Malin Emma Granström på FB.Just nu ligger hon sjuk i rosfeber igen!!Hög feber.Hon går på en pennicilinkur ett år,men blir ändå sjuk.Snälla,om du kan hjälpa henne,på något sätt.

Svar: Hej, så tråkigt att höra att hon har det så jobbigt med rosfebern - jag vet inte hennes bakgrundshistoria men jag blev själv ordinerad en pencillinkur på 4 månader då rosfebern härjade som mest. Jag insjuknade ändå gång på gång. När jag sedan träffade kunnigt folk inom vården som jobbar med lymfödem så var rådet att inte äta så länge eftersom kroppen blir immun. Jag fick extremt med svampinfektioner i kroppen efter all penicillin och det var en annan sorts problematik. Din dotter har ju uppenbarligen streptokocker i hud och som gör att rosfebern blossar upp i tid och otid så jag förstår att hon blir ordinerad pencillin men hon kanske behöver en starkare variant? Hon kanske behöver läggas in på sjukhus och få antibiotika via dropp? Det gjorde jag de första gångerna. Byt vårdcentral, ring runt till andra ställen och rådfråga är mitt tips. Det sliter oerhört att gå igenom detta gång på gång. Hör gärna av er om ni vill fråga något. Lycka till.
Kraaam

Kommentera här: