Recept och ugnar

 
Fotbollskolan är igång denna vecka i 4 dagar på IP 300 meter från vårt hem.
Ebbas kompis Linn har sovit hos oss i 2 nätter och det är ett riktigt sommarlovsmys att vakna upp med sin kompis och ge sig iväg på roligheter tidigt på morgonen en varm och solig dag.
Själv har jag 50 meter till min lilla mamma dit jag går och dricker en kopp kaffe mellan varven och sist fick jag med mig en bukett syrener hem.
Jag ställer ju en bukett på bordet varje år så det får dofta sommar inomhus också.
 
 
Barnen fick fruktsallad med riven choklad på till mellanmål och till middag gjorde jag potatis och linssoppa eftersom Ebba är varannandags vegetarian (sötjänta). Hon hade ju egentligen tänkt hoppa över allt kött bara istället för att ersätta det med något. Hon äter grönsaker i vanliga fall men inte i så stor utsträckning som det innebär att vara vegetarian men vi har faktiskt köpt hem både sojakorv och quorn så hon får testa det här med att vara vegetarian :-).
Det gör ju också att jag kan äta bättre alternativ. Soppan är riktigt god.
(1,3 liter vatten och 2 köttbuljonger, svartpeppar, potatis, röda linser och purjolök, koka ihop i 15 min)
 
 
Dock avrundade vi kvällen i riktig lyx med hemmagjord milkshake.
Mjölk och vaniljglass, banan och jordgubbspulver för milkshake som är köp på TGR.
OMG vad gott det blev.
Jag var ju tvungen att smaka själv såklart - jag testar gärna de andra smakerna i sommar.
 
Vi gjorde en liten bilutflykt under kvällen till Lögdö som inte ligger särskilt långt ifrån vårt hem men vi har aldrig studerat dessa masugnar som tillverkade järnmalm i mitten på 1800talet så noga.
Vissa av oss var mer intresserade av masugnarna än oss andra.
:-)
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: