Min goda ÄPPELKAKA

 
Det är ju väldigt proffsigt att glömma ta en efterbild på den goda Äppelkakan jag gjorde men före-bilden visar ju vilket pill det är att få till innan man kan slänga in långpannan i ugnen.
Receptet är enkelt men jag har en stoooooor långpanna så jag DUBBLAR satsen.
Funkar utmärkt att frysa in även om jag gillar denna nybakt.
Det är en lyxkaka att servera i sin enkelhet.
Denna gång gjordes den för att ges bort som försäljarfika på tjejernas fotboll på IP....suck :-).
 
ÄPPELKAKA
200 grader i 35-40 min
 
250 gram smält smör
4 msk vispgrädde
 
4 ägg
3 dl strösocker
(vispa ihop i ca 3 min)
 
5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
 
8 äpplen, skalade och skärs i smala klyftor och lägg i stor bunke, strö över med socker och kanel och rör om. Lägg bakplåtspapper i långpannans och bred ut smeten jämnt.
Rada upp äppelklyfterna så som på bild och in i ugnen.
 
DEN ÄR ÄVEN GOD ATT SERVERA MED VANILJVISP TILL.
 
 
 

Kommentarer:

1 Linda:

Men mums...

är det här till en vanligt stor långpanna?

Svar: Receptet är till mindre ugnsform så jag dubblar till långpanna men då blir de också tjocka fina bitar. Går ungefär lika mycket äpplen, Lägger äpple klyftor ordentligt tätt.
Kraaam

Kommentera här: