En promenad för mycket?

 
Lånade denna bild från nätdjungeln då den är passande till min kommande text
 
Det är ett jäkla dilemma att ha ett icke fungerande lymfsystem - blir jag sjuk i en förkylning så hinner eller orkar inte kroppen ta hand om det. Det går på automatik hos er andra men jag måste hjälpa min kropp att ha igång ett lymfaflöde i kroppen så det blir fart på systemet så det kan renas från det som inte ska vara i kroppen så då måste jag röra på mig och hjälpa till med händerna för att flytta det uppåt i kroppen. Men är jag för aktiv så hinner inte kroppen ta hand om det i tid heller och man får ett bakslag så på onsdagkväll efter mycket promenerande så fick jag feber och mådde skit.
Idag är det bättre igen men såklart fortfarande förkyld.
Är jag inte aktiv alls och typ sittandes i timmar så fylls ju kroppen dagligen med 2 liter lymfvätska som inte min kropp hinner ta hand om och då får man denna extrema svullnad - ödem. Lymfödem.
Jag har denna problematik i hela min kropp egentligen men främst fötter och ben och det kan göra ohyggligt ont. Förr var jag mycket ledsen över det men nu är det ju en del av mig som jag får lov att acceptera men jag kommer aldrig gilla läget. Är skitförbannad ibland över att inte ha någon kontroll över min egen kropp och hur den svarar på det jag gör. Så att promenera eller gå på gym för mig handlar inte bara om att bygga muskler eller gå ner i vikt - jag måste varje dag ha lagom fart. Det går inte alltid ihop med min hjärna som skriker att jag vill ge allt. Så nu när jag är förkyld måste jag nog vara extra försiktig, men det är ju så svårt att sätta sig ner när kroppen äntligen mår bra. Jag hade inte ens ont igår när jag promenerade och så får man det kastat i ansiktet efteråt känns det som, surar lite fortfarande för att jag fick feber igen men ska på lite roligheter den här veckan och det vill jag orka med så jag får ta det lite lugnt helt enkelt

Kommentera här: