Firar i förskott

Jag fyller 42 år imorgon den 22:a juli men idag bjöd jag hem mina nära och kära på lite fika så de fick vara med och fira min sista dag som 41 åring 😉

Blommor och presenter - jag älskar kalas. Tror aldrig jag blir stor nog heller att sluta älska presenter, även om jag blir som mest glad över att var och en ens dyker upp. 
Båda mina äldsta söner hann jag också få kramar av och det var värdefullt.
Det blev väldigt många mysiga timmar och min Rice Crisp tårta som jag gjorde för första gången blev mycket omtyckt så här kommer recept på den.

4 äggvitor - vispas hårt.
2 dl strösocker hälls i och vispas hårt. Blanda ner 3,5 dl Rice crisp (frukostflingor)

Bred ut röran på bakplåtspapper.
Låt stå i ugn 
70 minuter i 125 grader

Låt svalna sedan och gör smörkräm:

4 äggulor, 1 dl grädde, 1 dl strösocker, 2 tsk vaniljsocker, och 1 msk vetemjöl i kastrull, vispa och precis innan det börjar koka och när smörkrämen tjocknar så ta av från plattan. Svalna

Dela marängbotten på mitten - bred smörkräm över och lägg andra halvan av marängbotten på.
Ett lager med vispas grädde på den och garnera med bär - gärna jordgubbar.
Låt stå kallt innan servering.

Så vansinnigt gott.
Vill man ha den lika stor som långpannan så får man baka två omgångar. Det gjorde jag och allt gick åt. 

Kommentera här: