Julafton 2017 Del 1

 
Härliga jul och vår första jul i lägenheten.
Mindre yta att gå loss med julpynt men det tog tid ändå att få upp allt.
Dels för att vi inte varit på topp med hälsan och dels för att man måste tänka till extra när man ska pynta på ett nytt ställe. Fint blev det i alla fall.
Vi bakade en del - knäcken är given. Och lätta att göra - 2 dl sirap, 2 dl strösocker och 2 dl grädde....koka i minst 25 minuter till 124 grader och klart. 
 
Vi lämnade 3 traditioner bakom oss i år:
 
Inga julkort blev skickade  - jag orkade helt enkelt inte att styra upp det och jag orkade knappt önska god jul på facebook till släkten. Mitt huvud har haft fullt upp med tankar på hur jag ska orka fira jul ens. Har aldrig varit så trött som i december. Sov mig igenom denna månad tror jag.
 
Ingen egen julskinka i år - och det av den enkla anledningen att Ica har en förbaskat god julskinka färdigskuren och klar som familjen älskar. Man gick miste om den goda doften av griljerad skinka dagen innan julafton men det gjorde inte ont. Däremot blev det billigare :-)
 
Inga bingolotter till uppesittarkvällen - vi kände att vi de senaste åren har suttit med våra bingolotter bara för att det är tradition och ingen av oss är intresserade av programmet egentligen. Så vi samlade istället familjen och gick och åkte pulka, hem till varm choklad och ostmackor efteråt. Sedan blev det filmtajm.
 
 
En ny tradition för i år var att få äta frukost/lunch hemma hos makens äldsta dotter med familj.
På bild är det jag med mitt bonusbarnbarn Alissa som jag har så kär. Så glad unge detta. 
Hon ler alltid med hela ansiktet <3
Paketöppning blev det såklart och en massa kramar. Gröt,godis och mera kramar.
 
Jisses vad kärlek det är på julafton. Jag vill egentligen åka runt till alla jag känner och ge dem julkramar. Skulle kunna knacka på oss grannarna också, ge kramar till tiggarna utanför varenda butik, stanna bilar längs vägen och ge stressade förare kramar, hahaha. Hela världen ska omfamnas denna dag.
Julafton är för mig den dag av våra 365 på året där man stannar upp och ser varann, uppskattar och känner tacksamhet att vi finns för varann. Det är som hela folkets födelsedag.
Man klär sig fint eller bara trivsamt, äter gott, umgås och njuter av det vi har. 
Älskar julafton, en magi uppstår som inte finns under de andra dagarna.
Julklappar är bara bonus :-)
 
 
Att få vara en del av Alissas liv är magi också.
Så älskad hon är <3
 
 
Alissa är 10 månader nu och börjar få fart på småbenen men hon släpper inte våra händer än när vi går.
Det är förresten jag där bakom som går med henne - älskar min julklänning. Sådär julful så den blir snygg :-).
 
 
Lilla Alissa med sin morbror Max 11 år och moster Ebba 10 år
 
 
Också har vi maken min som är stolt morfar till den charmiga lilla tjejen <3
 

Kommentarer:

1 Linda:

åh så fint. Och mysigt. Älskar ju jul - och julafton är ju själva finalen.

Fast det vete sjutton om inte uppesittarkvällen är ännu bättre.

Kommentera här: