Special skor

Det är inte lätt att göra sig fin med skor när man har extremt svullna fötter pga lymfödem men jag har gillat dessa mjuka och sköna skor.
De ger illusionen av att vara i spets men de är av ett toffelliknande material och skaver inte någonstans på foten. Nu sprack dom i sömmen rejält.
Mina fötter får knappt plats i någon sko trots att jag köper skor med extra utrymme.
Men det engelska företaget cosyfeet har ett fantastiskt utbud.
Där står fakta om skorna, och även personliga åsikter så man vet vad det är man köper.
 
När ortopediska tar år på sig att leverera måttanpassade skor i hårt material så kan cosyfeet leverera mjuka och sköna skor  till mig på en vecka för en billigare peng.
 
Jag har beställt ett par höstskor som kom igår och efter 20 år med problemfötter så vet man värdet utav att äga ett par skor som inte gör ont när man tar dem på sig.
De har visserligen kardborrband och jag var helt emot det förr men i dagsläget så har jag kommit förbi det och tycker att för ovanlighetens skull att mina fötter med dessa skor ser alldeles ok ut.
 
Oavsett om jag hittar en sko som inte passar min fot eller om jag hittar en sko som faktiskt funkar så blir det en känslostorm utan dess like.
Jag ville gråta igårkväll när jag gick ut på promenad för att testa dem, de sitter perfekt och jag känner sådan tacksamhet samtidigt som jag blir upprörd över att jag nästan 20 år slitit med att hitta skor som passar mina fötter och årstider och sammanhang.
När man gått i så många år i för trånga skor, 10 år utan en vinterskor, väntat flera år på att ett enda par skor ska göras - ja då är det fanimej helt jävla fantastiskt när man hittat ett par skor som sitter som de ska.
 
Det syns inte på bild hur extremt svullna mina fötter är förrän på bilden då jag är barfota - tittar man på den bilden där jag är det så förstår man mer varför ortopedtekniska haft problem med att lösa mitt skoproblem men att hänvisa mig tillbaka till skobutiken och med ett tips om att köpa större storlekar är inte ok.
Så många år jag plågats av smärta i för trånga skor eller frös om vintrarna.
Så jobbig tid det varit där samma skor som jag varit ute med i trädgården, har jag fått använda när jag ska på fest.
 
 
När jag väl krävde min rätt till skor igen på ortopedtekniska så sa man visserligen igen att mina fötter hade för stort omfång för att det skulle vara möjligt men de lyckades skapa skor till min fötter i stl 36 till slut men ett problem var den långa väntetiden, och ett mycket hårt material som gjorde att mina fötter tog tid att anpassa sig i skon och forma skon och under den tiden blev jag mycket sjuk.
När den väl hade format sig så sprack sömmar eller sulor blev nedslitna.
Mått var ibland borttappade vid ny beställning, ibland tappade de också bort mina skor, det hände att de anklagade mig för att jag aldrig var nöjd, att inget passade mig men jag svarade att det är inte mig det ska passa - det är mina fötter. Det är ju ortopedtekninska som ska ta mått och beställa skor - det enda jag gör är att visa upp mina fötter och be om hjälp och har hopp om att jag ska kunna få ett par fungerande skor.
De sista åren lyckades jag få en bra promenadsko som jag hade ett år, vid nästa beställning kom de i ett annorlunda skick och passade inte mina fötter igen. Det uppstår en förtvivlan, en hopplöshet. Man väntar så länge och besvikelsen är jobbig att hantera. Och dyr. Man får lov att betala 800:- för en sko som inte passar till slut eftersom man desperat är i behov av dem.
 
När jag fann www.cosyfeet.com så insåg jag att möjligheterna att få fungerande skor är möjligt.
Vad jag inte fattar är att Sundsvalls ortopedtekniska använder sig (under min tid) av en tillverkare som begränsar utbudet för patienter med svullna fötter och många gånger med ett material som inte är anpassat för patientens problematik.
Många har känsliga fötter som vänder sig till dem och en skor som är hårda och tunga belastar fötterna mer än hjälper.
På cosyfeet har de fattat vikten av att skapa ett utrymme både när man tar på sig skon och när man har dem på sig, ett mjukt och skonsamt material med viss strech som inte skaver någonstans.
Lätta skor. Breda skor.
När jag väl fick min första vintersko efter 10 år från ortopedtekniska så var de tunga som ett par slalompjäxor - jag orkade knappt gå med dem. Hur kan någon tycka att det är ok?
Det är ju så viktigt att kunna promenera utomhus.
Jag vill tipsa om detta företag eftersom det hjälpt mig enormt, utan skor har man ingen fungerande vardag. Har ni andra tips på bra skoföretag för problemfötter så tipsa gärna.

Kommentarer:

1 Linda/Candygirl:

Vilken lycka att hitta ett företag som levererar det man behöver. Och dina nya ser ju jättefina ut. Hoppas dom håller länge.

Kommentera här: