Julklappssnack och skidbacke

 
Tvättdag idag......det var det igår med och förmodligen imorgon också :-)
 
 
Det har inte varit läge för gym än för min del och inte orkade jag med att julbaka idag heller men det kom några paket från Wish hem till brevlådan och det är nästan som lilla julafton det.
Så jag har slagit in paket igen, skönt att hålla efter så man inte sitter där dagen före julafton med ett berg av klappar att slå in.....så gjorde jag förr. Men då hade man inte så många att köpa till heller.
Vi är ju lite extrema i vår släkt så vi köper till alla mina 4 syskon med respektive samt deras barn också utöver våra 5 egna ungar eftersom vi firar ihop och umgås flitigt. Ja, också klappar till våra föräldrar förstås.
(börjar köpa och planera redan i september)
Men så är ju julklappsöppningen för oss en av julaftons bästa moments då vi först samlas kring barnen som inte får öppna förrän alla klappar är utdelade så att alla kan vara delaktiga i vad barnen får och så de kan tacka.
Sedan samlas alla vuxna (då leker barnen med sina klappar) och då öppnas julklapparna så alla kan se vad var och en får också.
Det är en sådan glädje att få ge och det är självklart en glädje att få en julklapp och tanken bakom den också men vi är nog alla rörande överens om att den största glädjen är att vi faktiskt är tillsammans.
Det är inte självklart i alla familjer och särskilt inte när man är så många som vi men den glädje som ligger i luften över att vi har varann kan man nästan ta på en sådan här dag.
Vi är duktiga i vår familj på att säga att vi älskar varandra, vi kramas ofta och vi hjälps åt och när man har använt sig av alla möjliga sätt att visa vad vi betyder för varann under hela året så är det en extra bonus när man hittar en present till en familjemedlem som överraskar, gör en extra glad, och sätter guldkant när kvällen rundas av och alla ska hemåt.
Så vi köper inte klappar bara för att ge. Det ligger ofta mycket tanke bakom dem.
Min bror kan säga något under sommaren som jag snappar upp eller min syster kan nämna att hon letat efter en sak men inte hittar i butik och då kan jag jobba mig tokig för att hitta den åt henne.
Ibland är det julklappar som är menat att peppa, andra klappar är menade att beröra.
Julen är sååååå myckett mer än bara klappar såklart och imorgon är det 1 december och nedräkningen drar igång men det händer mycket andra roliga juligheter under tiden fram till julafton och även efter julafton.
En magisk tid på flera sätt under en hel månad ju :-)
 
 
Avslutar med ett av mina favorit julpynt - hunden som liksom jag, inte kan åka skidor.
Den får mig att le varje år när jag ser den.
Sist jag åkte skidor såg jag ut sådär.
Jag var 18 år och fick inte stopp i skidbacken - alla utom jag och väldigt småbarn vet hur man gör när man ska stanna.
:-)
 
 

Kommentera här: