Stopp i en vecka

Hej Bloggen - tillbaka efter en vecka.
Det blev stopp i knopp och kropp ett tag och jag har fått lagt mycket på sidan.
Nu håller jag bara på att vänta ut en förkylning också som kom hastigt och kastade sig över mig och har gjort mig hjärnslö i några dagar.
 
Sommarlovet är slut och det i sig är ju lite trist men jag tycker samtidigt att vi går mot en fin tid med höst och allt som tar fart på nytt, så inga tårar här för att sommaren är förbi.
Skolan för de små - de har kickat igång i trean och fyran och kommer hem nu med en massa papper och jag fyller flitigt almanackan med allt möjligt.
Har lika bra minne som en gaffel just nu och får ställa larmet på min mobil hela dagarna som påminner mig så jag vet vad jag ska göra.
 
Jag har i alla fall också gjort ett schema till mig själv där jag ska fylla i hur mycket aktiv jag egentligen är - jag gillar att hålla koll och uppdatera mig eftersom jag har en tendens att komma av mig när jag har mina dåliga perioder.
Fast när man lever med ett lymfödem så kan man inte sluta vara aktiv när man har en dålig period för då stannnar lymfflöde av och ödem ökar och även vikten och kroppen mår ännu sämre. Jag tycker om att titta på mitt schema och fylla i när jag promenerat, tränat eller bara gått ut med hunden runt kvarteret. Det blir tydligare då när det är helt blankt på pappret i 3 dagar som nu när jag blev sjuk med feber.
Det är som om allt rasar i takt när man blir sjuk, motivationen och jävlaranamma är som bortblåsta.
Det kräver mycket av en att ta med sin sjuka kropp ut på promenad men jag vet också att det kommer resultera i att kroppen snart svarar positivt på det så länge det är i lagom mängd.
 
 
Jag har bra koll på mina kroppsmått också eftersom jag är ständigt orolig att mitt ödem/svullnad ska öka. (armar, midja, höft, lår)
Hittade igen 10 år gamla kroppsmått från 2006 då jag dessutom vägde 10 kg mindre.
Det som blev intressant var att när jag jämförde med dagens mått så är min kropp flera centimetrar mindre nu fast jag väger 10 kg mer.
Det visar att trots våra dåliga perioder så är det de goda perioderna som räknas vars resultat märks i längden :-).
 
 
 

Kommentarer:

1 Anonym:

Hej Åsa, kul att du är på g på bloggen igen!!😊Inte kul att du varit/är krasslig, jobbigt!Du är snart igång igen🖒Jag har satt igång att rida lektion en gång i veckan efter 15 års uppehåll, lymfödem i benet till trots. Ngt ansträngande men helt ok, klart att benet är trött efteråt för det är rejält pass vi rider.Men jag bestämde mig att lymfödem till inte skulle ta ifrån mig min dröm att börja rida igen.Kämpa vidare kära du!!Kram/Lotta

Svar: Meeeen vad rolig att läsa - du har helt rätt inställning. Vi kan göra allt vi vill även om vi måste kanske hantera vissa situationer annorlunda än tidigare. Du kan rida, kanske inte lika länge eller lika ofta men du kommer att hitta ett sätt som funkar. När man gör något man mår bra av så vinner det i längden. Kroppen mår bra av det. Denna kommentar gjorde mig glad då jag möter allt för ofta människor som stannar av i livet pga sitt lymfödem. Det kommer kanske inte gå spikrakt och smärtfritt men vad i livet gör det egentligen ;-). Tack för att du delar med dig. Kram
Kraaam

Kommentera här: