Testat familjespel

 
Vi har närmare 50 familjespel här hemma - många är från när jag var barn men mina tonårssöner fick ett spel varje jul också när de var yngre så det har blivit ett gäng.
Vi spelar flitigt i perioder men jag antar att man inte behöver 4 schackspel, eller ens behålla spel som har så krångliga spelregler att det aldrig ens blir roligt att börja.
Under 2 helger har jag och de minsta barnen gått igenom ett gäng barnspel, provspelat och kommit överens om vilka vi ska skicka vidare ut från detta hem.
 
Upptäckte att sonen var en riktigt duktig schackspelare - precis som den äldsta sonen en gång i tiden var.
Förvånande nog så var de två dinosauriespel vi hade de mest tråkiga av de spel vi har hemma så de kommer vi inte ens att behålla.
Ebba och jag spelade både bolibompa spelet och memo och det blev hennes favoriter av de vi spelade.
 
 
Själv älskar jag detta ELECTRO som hängt med i nästan 30 år och är fortfarande lika roligt och lärorikt. Man byter ut bladen som finns både i färg och svart vitt och parar i hop med rätt svar och som får lampan att lysa.
 
 
Ett annat spel jag har kvar sedan jag var barn är detta alfapet.
Med lite hjälp så kom Ebba igång rätt bra och förstod poängen - bra träning inför skolan att pyssla med dessa bokstäver.
 
Denna helg ska vi testa ett gäng spel till - jobbigast är förvaringen men barnspelen har Ebba i sin garderob nu medans jag tryckt in ett gäng frågespel i en låda under min säng - synd att maken inte är så förtjust i att spela sådana här spel för själv skulle jag kunna göra som förr då mina bröder och jag körde spelmaraton med typ bäst av 10 spel :-).

Kommentarer:

1 Linda:

Å vi är såå dåliga på spel. jag ids inte. Tycker inte det är roligt. Så vi hittar på annat.

Sen är vi dåliga förlorare allihop så det funkar dåligt med spel.

2 Louise:

Vi har också samlat på oss massor med spel genom åren, även här finns det både från min egen barndom och våra barns uppväxt. Tyvärr får de mest ligga till ingen nytta just nu. Eller rättare sagt, vi spelar aldrig numera sedan barnen tappat intresset. De är ju inte ens hemma och tillgängliga längre. Vi pratade om det så sent som igår, min man och jag. Vi hoppas att julledigheten ska kunna ge oss lite stunder av spelande samvaro, för det kanske kan vara ett sätt att återkoppla till varandra utan barn. Inte bara sitta och sova framför TV:n ...
Låt spelen rulla ... ;)

Svar: Vad fint du beskrev det på slutet - det är precis så det är med spel, att man liksom hittar ett annat sätt att umgås på på hemmaplan.
Åsa Lundgren

3 Maria:

Spel som är så kul!!! Här hemma spelas det mest Alfapet men jag tänkte skaffa Monopol (klassiker) och så har pjäserna till schackspelet mystiskt försvunnit ;) Du vill inte sälja ett av dina schack?? Kram kram, ses vi på fre?

Svar: Javisst ses vi på fredag :-) De 4 schack spelen ser alla olika ut, beror på vad du har för krav :-) Det stora vill vi behålla, sedan har vi ett mindre som är ganska enkelt att ta med sig eftersom det är ihopfällbart, ett är med disney så de gubbarna leker barnen med och ett är litet med ovanliga pjäser som ser ut att vara i tenn.....det skulle vara det i så fall.....vi kan kolla det på fredag ;-)
Åsa Lundgren

Kommentera här: