Dietisten ringde

Nutrilettfolket har fixat så vi som ingår i Tactiq team ska få komma i kontakt med en dietist.
Jag blev uppringd igår och jag hade hoppats få lite svar på hur jag ska få bukt med min tröga viktnedgång samt hennes tankar kring LCHF då jag fortfarande känner mig osäker på vilken väg jag ska fortsätta på nu när jag får börja äta igen.
 
Hon började med att säga att jag borde vända mig till en annan dietist eftersom jag har lymfödem. Lite svårt då jag kämpat i i flera år bara för att få behandling av sjukdomen. Tvivlar på att jag hittar en dietist här omkring som vet hur jag ska hantera kosten också. Jag hade hört att man skulle minska på kolhydraterna om man har lymfödem men det kunde hon alltså inte bekräfta.
Men vi pratade vidare.
Hon tyckte överhuvudtaget inte LCHF var något att anamma då det nu visat sig också att den metoden inte är så bra på lång sikt - jag hade hört detsamma så jag kände mig nöjd med det svaret.
Hon hänvisade till tallriksmodellen och lite sunt förnuft....inget nytt från en dietist på den fronten.
 
Vet inte om jag är så förtjust i tipset om att dra åt skärpet på byxorna så hårt att det blir obekvämt att äta heller,  inte något som jag kommer att använda mig av i alla fall. Det är förresten inget vidare om man har lymfödem heller då det stryper lymfflödet. Tror inte det är något vidare tips för nån för den delen.
 
Däremot sa hon något intressant om vattendrickandet - jag dricker lite nu och då och både före och efter måltiderna men hon menade att man inte ska dricka alls till måltiderna för då kissar man snabbt ut det som maten innehåller och man kan bli hungrig fortare och kroppen hinner inte ta upp näringen som maten innehåller.
Jag fick svara på lite frågor om hur jag äter och dricker och hon reagerade på den 0,5 dl juice jag dricker om dagen till gurkmejan och menade på att det är minst 1 km promenad att få bort det ur kroppen. Själv har jag tyckt att det varit sådan liten mängd men är beredd på att tro på vad hon säger och ska byta ut det mot vatten....urk.
 
Hon ville att jag skulle föra en matdagbok - vilket jag gör, svarade jag. Men nu skulle jag fylla i den nogrannare, menade hon :-). Nästa vecka ska jag skicka till henne vad jag äter under 1 dag så ska vi analysera det tillsammans.
Hon avslutade med ett tips om att skriva på skärpets insida datum för varje hål som man lyckats förändra till det mindre (när jag vägde 13 kg mer så kunde jag inte ens ha ett skärp) men jag själv har ett annat tips - har delat upp min garderob i två. Kläder  jag kan ha nu - kläder jag kan ha när jag går ner i vikt.
Denna vecka har jag kunnat plocka fram kläder från den sistnämnda garderoben och den kicken är enorm, särskilt när man inser att man snart måste fixa ett hyllplan för kläder som är för stora också.
 
Så fick jag någon hjälp av denna dietist? Det var mycket trevliga att prata med denna rara dam men jag tror jag googlar vidare. Hon var superkunnig kring kropp och kost men jag hade väntat mig lite mera personlig coaching.
 
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Yasmine:

Dietister har jag svårt för ;) jag tror att var och en ska hitta sin egen modell för viktnergång och du verkar ju ha hittat en som fungerar för dig :) själv är jag nöjd med lchf, gick ner det jag skulle och nu har jag återinfört kolhydrater i mindre mängd igen :) funkar bra för mig :)

2 Louise:

Frågar man någon om råd så kanske man önskar ett mer uttömmande svar, inte bara samma gamla kloka visa. Men tallriksmodell och sunt förnuft ska man nog inte förringa ... Jag skulle vilja lägga till att ska "lyssna på sin kropp". Den kan tala rätt tydligt ibland, om man bara lär sig förstå språket ...
Det där med vattnet var intressant ... Något att tänka på ... ;)

3 Line:

Hej Åsa , sitter och tittar på programmet och jag lider med dig. Jag ser att du redan har haft tankar om lågkolhydratkost och jag vill bara säga att jag tror att du ska ge det ett riktigt ärligt försök att äta strikt lchf, Jag har själv ätit lchf i 3 år och läser massor dagligen och har trillat över många som vittnar om stora förbättringar när det gäller lymfödem . Jag har själv blivit av med många hälso problem bla carpaltunnel syndrom och migrän. Jag tror verkligen att det kan hjälpa dig. Läs på kostdoktorn.se och kolhydrater i focus. Jag hoppas att du ska hitta rätt!

Kommentera här: